Levelwerk
Aan leerlingen die minder moeite hebben om zich lesstof eigen te maken en bij wie wij aan de resultaten zien dat zij uitdaging nodig hebben,
bieden we andere uitdaging in tempo en niveau. We werken onder ander met de methode ‘Levelwerk’. Dit is een leerlijn voor intelligente en (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs.
Van groep 1 t/m 8
Levelwerk is een totaalaanbod van verrijkende activiteiten op meerdere terreinen. Het doel is om de leerlingen meer uitdaging te bieden binnen de vakken rekenen, taal en/of
begrijpend lezen. Daarnaast biedt Levelwerk de mogelijkheid om met eigen gekozen onderwerpen aan de slag te gaan.
Bij ‘Levelwerk allerlei’ worden opdrachten aangeboden die te maken hebben met kunst en cultuur, creatief denken en techniek.
Hierbij proberen we aan te sluiten bij onderwerpen die de interesse hebben van de leerlingen.
Engels
Deze leerlingen kunnen we
daarnaast
ook de digitale methode "Ik leer digitaal" voor Engels bieden. Zij werken dan aan
de Engelse taal waarbij ze in groep 7/8 de
mogelijkheid
hebben om aan de slag te gaan met de thema’s
Biologie en Rekenen in
het
Engels.
De leerlingen kunnen hier ook thuis op inloggen en bijvoorbeeld de spelletjes spelen, maar ze hoeven geen huiswerk te maken.
Betreffende leerlingen komen
bijna
elke week op woensdag drie kwartier bij de begeleidende leerkracht
juf Chantal.
Zij krijgen begeleiding
bij de opdrachten uit de werkboeken
en andere taken.
Deze instructie is vooral gericht op de onderzoekende houding
en andere vaardigheden, zoals doorzetten en fouten mogen maken.
Na dit werkmoment kunnen de kinderen de rest van de week tussendoor zelfstandig aan de slag. De begeleidende leerkracht en de groepsleerkrachten overleggen regelmatig met elkaar. Door deze korte lijntjes kunnen we
aansluiten
bij
wat de leerling nodig heeft.
Het aanbod is passend doordat we de basisstof gaan
compacten
en op deze manier ruimte creëren voor een aanvullende verrijkingsleerlijn.
Op deze manier
is er
maatwerk voor
de
leerling.
De verrijkingsstof is bedoeld om leerlingen te laten ervaren wat het is om
te leren
leren, te ervaren dat leren niet vanzelf gaat. Bij leren hoort namelijk ook fouten maken, opnieuw proberen en
doorzetten.
Er wordt
ook
aandacht besteed aan studievaardigheden, samenwerken, leren doorzetten,
oplossingsstrategieën, leren omgaan met frustratie, reflecteren en out-of-the-box denken.
Prik en ko
Prik en ko is een methode voor leerlingen in de onderbouw die toe zijn aan anders en meer leren.
Protocol (meer)begaafde kinderen
In het schooljaar 2020-2021 wordt het "Protocol (meer)begaafde kinderen" helemaal herzien.